• Георги Христов: Стретегията ни е винаги да сме първи

    Георги Христов: Стретегията ни е винаги да сме първи

    Офсет Груп (търговката марка на фирма „Офсет“ ЕООД) е българска печатница от семеен тип, с неортодоксален профил и разнородна дейност.

    Георги Христов: Стретегията ни е винаги да сме първи

    1. Разкажете ни с какво се занимавате. Върху какво сте се съсредоточили в своя бизнес?

    Офсет Груп (търговката марка на фирма „Офсет“ ЕООД) е българска печатница от семеен тип, с неортодоксален профил и разнородна дейност. Освен със стандартното произовдство на печатни материали и опаковки, фирмата е известна с широкото си портфолио от печатни технологии със сложни имена и непонятни за обикновения потребител приложения.

    Но тези на пръв поглед комплексни технологии, всъщност са част от живота на всеки от нас. Технологии, с които ние отдавна сме свикнали и не подозираме, че зад странните и сложни имена стоят съвсем нормални и ежедневни приспособления.

    Например гладката на допир и лъскава на вид корица на луксозното списание на етажерката ви е покрита с полимеризиращ лак, посредством технология на ултравиолетово лакиране. Сложно, нали?

    Корицата на любимата ви книга е покрита с би-ориентиран полипропиленов филм посредством термо ламиниране, който освен, че е приятен на допир, предпазва повърхността на книгата ви от сутрешното ви кафе…

    Логото на визитките ви е покрито със селективен UV полимеризиращ гланц лак, което всъщност прави логото ви леко релефно и бляскаво.

    И още, и още… сложни имена за уж обикновените печатни продукти.

    Всички тези технологии са внедрени за първи път на българския пазар от Офсет Груп и са само малка част от производственото ни портфолиото вече повече от 15 години. С две думи – ние сме луксозния печат на България.

    От 2014 Офсет Груп става новата търговска марка на печатница „Офсет“ ЕООД и започва да  профилира и в производството на луксозни опаковки за козметичната и хранителна индустрии както и производство на висококачествни корпоративни печатни продукти за клиенти от България и Европа.

    Ето и малко статистика:

    • Над 70% от кориците на книги и списания, произведени в България се облагородяват в Офсет Груп.
    • Компанията държи 90% от пазарния дял в България по отношение на следпечатните ефекти и технологии.
    • Клиенти на компанията са над 280 печатници в България и Европа
    • От 30 служители през 2011, в момента в Офсет Груп работят 84 души


    2. От кога сте на пазара? Какво Ви отличава от конкуренцията?

    Офсет Груп е създадена през 1993 под името Офсет ЕООД. Още от самото си начало, компанията поддържа курс на разграничаване от стандартния профил на „печатница“. През годините компанията инвестира изключително и само в технологии в областта на луксозния печат и печатни ефекти.

    Тази стратегия дотолкова ни отличи от всички останали в бранша, че всъщност самите конкуренти ни станаха клиенти.

    3. Сблъскахте ли се с трудности в създаването и развитието на бизнес в България?

    Едно от най-големите предизвикателства, още от самото създаване на компанията през  1993г, е концепцията да се развива родно, високо-технологично произвдоство, базирано на световни стандарти и тендеции, в изключително тежките години след прехода, без достъп до информация, кадри и условия. Идеята е звучала абсурдно и меко казано неубедително.

    Когато ние се включихме в управлението на фирмата преди десетина години (б. а. - аз и синът на основателя – Емил Кръстев), пред нас вече стояха друг тип предизвикателства.  Компанията беше набрала добра скорост, но изоставаше спрямо безпощадно бързо развиващите се информационни технологии. Трябваше освен да изградим нова технологична инфраструктура, да намерим и подходящи млади кадри, които да са както добре запознати със сравнително консервативната материя на полиграфията, така и да имат добри познания в сферата на информационните технологии.

    Изоставахме и с това, че всички наши клиенти бяха базирани в България. Светът трябваше да разбере за нас, а това бе свързано с изцяло прекрояване на маркетинговите ни стратегии и отново – инвестиция в IT сегмента – онлайн маркетинг, прекрояване и оптимизация на корпоративния ни сайт, работа с клиентски бази данни и тн.

    Оказа се, че не е толкова трудно и, че благодарение на информационните технологии можеш лесно  да достигнеш до хората, които ти трябват, стига само да правиш нещата правилно и методично. Проблемът се оказа другаде – въпреки че успявахме да стигнем до decision maker-и, марката „България“ не работеше в наша полза. В повечето случаи бяха нужни много усилия и преговори, за да се стигне до конкретна поръчка. Цените ни бяха конкурентни, но доверието го нямаше. Хората не вярваха, че в България може да се произведе нещо качествено. И все пак, в момента, в който клиента получаваше продукцията си, всичко за нас изглеждаше все по – обнадеждаващо и колоритно.

    Искрено се надявам, че ние, заедно с много други стойностни български компании, които успешно реализират своите продукти извън България, спомагаме да разбием това клише.

    4. Къде развивате дейността си? Обмисляте ли разширение на бизнеса си?

    Както казах, основният ни бизнес е съсредоточен в България, но в последните четири години работим усилено в посока навлизане на Европейските пазари. В момента имаме търговски офис в Англия, където е съсредоточена голямата част от износа ни. Работим успешно с клиенти от Холандия, Германия, Белгия, Франция.

    Имаме предложения  за официални представителства в страни извън Европейския съюз – Израел,  Оман,  Дубай и т.н., но нещата в тези страни са все още в начален стадии.


    5. Каква е Вашата бизнес стратегия?

    Най-просто казано стратегията е винаги да сме първи в усвояването и интегрирането на световните иновации в областта на печата. Тази стратегия винаги е била печеливша за нас и е успявала да ни отличи от конкурентите през годините. Разбира се, да си първи е и много трудно – това означава да инвестираш страшно много в маркетинг, реклама, обучения и т.н., за да можеш да убедиш твоите клиенти да купят нещо, което не е съществувало на пазара до сега. Въпреки това, тази стратегия дотолкова е затвърдила позициите ни на иновативна компания, че в момента ние консултираме дори нашите конкуренти.


    6. Добър ли е бизнес климата в страната? Добра идея ли е предприемачеството в България?

    Предполагам, че 90% от отговарящите на този въпрос биха започнали с проблемите на бизнеса в България. Аз обаче съм в останалите десет процента. Да, проблеми в България има, някой от тях фундаментални, но така е навсякъде дори и в „развитите икономики“. Няма страна в света, в която бизнеса да работи в перфектен синхрон с държавната си администрация. Различия има и ще има.
    Аз искам да се съсредоточа върху позитивните неща в България от гледна точка на бизнес климата. Това, че сме развиваща се икономика е най-големият ни актив и предимство. Има все още много ниши за запълване на самия ни пазар. Има гъвкавост спрямо постоянно сменящите се икономически  условия, което също е огромен актив. Гъвкавите предприемачи са тези, които могат да създадат иновациите и да усвоят нишите. Големите, тромави компании, задъхани от вътрешна бюрокрация и държавни регулации все по-трудно ще успяват да иновират. Колкото и да е слаба нашата администрация смятам, че в България е много по-лесно да стартираш и развиеш бизнес точно поради това, че сме гъвкави и успяваме да се настроим српямо бързо сменящия се бизнес климат на локално и световно ниво.


    7. Как печелите нови клиенти?

    Стратегията ни за привличане на нови клиенти е микс от много фактори и активни действия на  всички отдели на фирмата. Като начало залагаме изключително много на добрата визия във всички маркетингови инструменти, които използваме. Това е първият сблъсък на потенциалния клиент с нас и ние искаме нещата да изглеждат добре. Това полага основата на взаимоотношенията ни. От там нататък всички наши действия се съсредоточават в обслужването. Истината обаче е, че нови клиенти се привличат трудно, но запазването на тези клиенти в дългосрочен план е изкуството в бизнеса. Затова, най-големите ни усилия са съсредоточени в запазването на клиентите ни за години напред.


    8. Какви са плановете Ви за бъдещето?

    Бъдещите ни планове са изцяло свързани с разширяването на продажбите на компанията на външните пазари както и инвестиции в нови печатни технологии. Смятам, че качеството което предлагаме е абсолютно равностойно с това на западно-европейските производители в областта на печата. Нашето предимство са конкурентните цени и това мисля, че това е формулата за успех не само за нас, а за всички стойностни български производители.

    Офсет Груп луксозен печат Георги Христов визитки

    Оценка на новината

    5.00