• Всичко, което трябва да знаете за директното листване

    Всичко, което трябва да знаете за директното листване

    В тази статия ще отговорим на различни въпроси, свързани с директното листване и неговите спецификации.

    Всичко, което трябва да знаете за директното листване

    Първичното публично предлагане на Coinbase, както и на някои други големи имена преди това като Spotify, Slack, Palantir и други, насочи светлината на прожекторите към т.нар. директно листване на борсата, което се различава от традиционното IPO.

    Какво е директно листване?

    Директно листване (англ. direct listing) е един от начините една частна компания да стане публично търгувана като продава съществуващи акции директно на инвеститорите на фондова борса, без да преминава през процес на първично публично предлагане. Когато акциите се предлагат с директно листване, те се продават на пазарна цена и всеки инвеститор може да ги купи, точно както всички други акции, търгувани на борсата.

    Първоначално само акционери на частната компания можеха да продават акции по време на директно публично предлагане и на компанията не е било позволено да издава нови акции. Но през декември 2020 година Комисията по ценни книжа и борси (SEC) одобри предложение от Нюйоркската фондова борса (NYSE) за първично директно листване, което може да включва и новоиздадени акции в допълнение към съществуващите акции.

    Въпреки че механизмът за директно публично предлагане съществува от много години, строгите изисквания за на борси като NYSE и NASDAQ го направиха рядко явление.

    Промяна на правилата от SEC през 2018, които улесниха процеса отвори вратите за големи технологични компании като Spotify, Slack, Palantir, Roblox и Coinabse да докоснат пазарите с директно листване.

     

    Как работи директното листване?

    Процесът по директно листване на акции на борсата започва с наемането на финансов съветник. Най-често това е инвестиционна банка, която предприема поредица от стъпки като попълване на регулаторни документи, откриване на цени и комуникация с инвеститори преди дебюта на акциите на борсата.

    Нека да дадем един пример с едно от най-големите директни листвания – това на Spotify.

    • Spotify решава да се насочи към директно листване и приблизително в същото време назначава Goldman Sachs, Morgan Stanley и Allen & Co като финансови съветници.
    • Финансовите съветници помагат на Spoify да определи целите, които може да постигне с директното листване. Освен това оценяват акциите, които не се държат от служители, директори и партньори.
    • Spotify започва дискусии с Комисията за търговия с ценни книжа в САЩ и се регистрира публично за директно листване. След като покри всички регулаторни изисквания се проведоха срещи с инвеститорите, на които се предлага бизнес модела и бъдеща покупка на акции компанията.
    • Преди акцията да започне да се търгува публично, финансовите съветници работят задно с маркет мейкър, назначен от борсата, за да определят референтна цена на акциите. Morgan Stanley изигра тази роля при Spotify. След това акциите започват да се търгуват публично.

    Важно е да запомните, че референтната цена не е обвързваща и цената на отваряне на акциите на борсата може да бъде различна. Например:

    • При Spotify референтната цена бе $132, а пазарът отвори на $165,90.
    • При Coinbase референтната цена бе $250, но първата борсова цена бе $381.
    • Прилики и разлики между директно листване, IPO и SPAC

     

    След като вече знаете какво е директно листване и как работи е време да видим какви са приликите и разликите с традиционното първично публично предлагане и компаниите за придобиване със специална цел (SPAC).

    Една от основните разлики между традиционното IPO и директното листване е, че директното листване на практика не събира нов капитал (поне в повечето случаи), тъй като в повечето случаи не се печатат нови акции. В същото време при първично публично предлагане се продават нови акции, което генерира свеж капитал.

    От друга страна традиционното IPO е доста по-бавен и скъп процес за компанията, която иска да стане публична. Инвестиционната банка или посредникът, който организира публичното предлагане взима комисионна (често в САЩ тя е 7%), но и може да гарантира, че ще продаде определен брой акции.

    В миналото директното листване се е смятало за най-подходящо за по-малки компании, но в последните години виждаме, че все повече големи бизнеси се насочват към този подход.

     

    Предимства и недостатъци

    Някои от предимствата на директния листинг включват:

    • Компанията предоставя ликвидност на настоящите си акционери и те вече могат свободно да продават своите акции на публичния пазар.
    • Процесът по директно листване обичайно е по-евтин за компаниите, които искат да стана публични от традиционното IPO. Спестяват се доста от разходите за инвестиционната банка и продажбата на акции с отстъпка на избрания посредник

    Директното листване има и своите недостатъци:

    • Няма първоначално договорена цена и тя зависи изцяло от пазарните фактори – търсене и предлагане. Така цената е по-трудно предвидима.
    • Липсата на инвестиционна банка, която да контролира процеса може да доведе до по-висока волатилност в цената на акциите.

     

    Какво означава директното листване за инвеститорите?

    От гледна точка на средния инвеститор директното листване може да предлага повече възможности.

    Инвестиционните банки използват поредица от „роудшоута“, за да популяризират и продават IPO на институционални инвеститори и клиенти. Индивидуалните инвеститори често губят от тези големи инвеститори и не получават акции, разпределени в IPO. При директно листване на борсата акциите стават достъпни за всички инвеститори едновременно.

    Дните на инвеститорите, провеждани от компаниите преди директен листинг, са отворени за всички и позволяват на индивидуалните инвеститори да разберат какво предлага компанията, получавайки точно същата информация, предлагана на по-големите инвеститори.

     

    Как да направите инвестиции в директно листване?

    Вече разбрахте какво е директно листване, как работи този процес и какви са неговите предимства и недостатъци. Сега е време да видим как може да направите инвестиции в директно листване.

    Това може да направите в 3 прости стъпки:

    • Открийте лицензиран инвестиционен посредник.
    • Изтеглете платформа за търговия, която избрания от Вас посредник предлага. В някои случаи посредника предлага възможности да търгувате директно във Вашия браузър, без да изтегляте софтуер.
    • Открийте символа на SPAC-а, в който сте избрали да инвестирате и купете негови акции.

     

    Източник: https://fxtrading.bg/

    инвеститори Coinbase директно листване

    Оценка на новината

    5.00