Предстои ли икономическа рецесия?

Някои нетрадиционни икономически показатели могат да дадат отговор.

image

Някои нетрадиционни икономически показатели могат да дадат отговор.

Не само пазарите на облигации и акции могат да сигнализират за икономически спад.

От индекса на мъжкото бельо до индекса на подгъва, има и редица по-нестандартни икономически показатели, които може да си струва да бъдат наблюдавани.

Страховете от рецесия се засилват напоследък. Инвеститорите стават все по-загрижени, че рекордно високата инфлация на фона на войната Русия-Украйна, съчетана с плановете на Федералния резерв за агресивно повишаване на лихвените проценти, може да забави икономическия растеж.

Това задълбочаващо се чувство на безпокойство е отразено на пазара на държавни облигации в САЩ чрез това, което е известно като инверсия на кривата на доходност, което исторически се е случвало преди рецесиите. Инвеститорите продават късосрочни държавни облигации в полза на по-дългосрочен държавен дълг, което накара доходността на 2-годишните облигации да се повиши над 10-годишния процент.

Икономистите обаче подчертават, че инверсията в доходността на облигациите в никакъв случай не е гаранция за рецесия. Всъщност, този показател може да се появи до две години, преди да настъпи икономически спад.

Има множество други икономически данни, които могат да действат като сигнали за рецесия, включително данни за заетостта и потребителските разходи. Пазарните наблюдатели също се обърнаха към по-необичайни показатели за икономическо здраве.

1. Индекс на небостъргача
Британският икономист Андрю Лорънс разработи така наречения „индекс на небостъргача“ през 1999 г. Мярката свързва строителството на най-големите сгради в света с настъпването на икономическа криза. Лорънс каза в интервю от 2012 г. с нестопанския съвет за високи сгради и градско местообитание, че е погледнал назад в края на 1800-те и е открил корелации между завършването на най-високите сгради в света и икономическите кризи.

Забележителни примери включват завършването на сградите на Chrysler и Empire State в Ню Йорк по време на Голямата депресия.

Лоурънс обясни, че завършването на тези небостъргачи има тенденция да „премахне това, което е голям строителен бум“. Той обаче посочи, че проблемът не е в самата висока сграда, а по-скоро когато има „група“ от тези небостъргачи.

По отношение на наскоро завършените небостъргачи, кулата Merdeka 118 в Куала Лумпа беше завършена в края на 2021 г. и е втората най-висока сграда в света. Кулата Steinway в Ню Йорк, за която се твърди, че е най-слабият небостъргач в света и един от най-високите в западното полукълбо, също току-що е завършен.

2. Индекс за мъжко бельо
За бившия председател на Федералния резерв Алън Грийнспан това са продажбите на мъжки гащи. Кореспондентът на NPR Робърт Крулуич каза още през 2008 г., на фона на световната финансова криза, че Грийнспан му е обяснил, че тъй като долните гащи са едни от последните дрехи, които мъжете искат да си купят, това действа като добър индикатор за това кога времената са трудни.

Спадът в продажбите показва, че финансите на мъжете са толкова разтегнати, че решават да отлагат покупката на заместители.

3. Индекс на подгъва
„Индексът на подгъва“ се появи през 20-те години на миналия век и е дело на икономиста от Wharton Business School, Джордж Тейлър. Теорията е, че полите стават по-къси, когато пазарите са във възход и по-дълги при спадове.

Икономическото изобилие от 20-те години на миналия век и появата на дълги до коленете поли с капаци, заедно с появата на мини полата през 60-те години на миналия век на фона на по-силните финансови условия, са цитирани като примери в подкрепа на тази теория.

Въпреки това, често се повдигат въпроси относно неговата достоверност.

Проучване, публикувано през 2010 г. от Иконометричния институт Erasmus School of Economics, в Холандия, събира месечни данни за линиите на подгъва между 1921 и 2009 г.

4. Индекс на червилото
Председателят на Estee Lauder, Леонард Лаудер, разработи „индекса на червилата“ на фона на икономическия спад през 2001 г. Той предположи, че жените ще харчат повече за дребни луксове, като червило, като добавка, когато времената са трудни.

Тази теория не е вярна по време на пандемията Covid-19 през 2020 г., когато продажбите на грим намаляха, тъй като потребителите бяха ограничени да остават у дома по време на блокиране.

Ръс Моулд, директор на инвестиционни изследвания в AJ Bell, каза пред CNBC по телефона, че въпреки че инвеститорите не трябва да разчитат имплицитно на тези меки икономически показатели, те „винаги си струва да следят“.

Молд каза, че когато цените на луксозните стоки като шампанско и изкуство „преминават през покрива“ едновременно с цените на акциите, обратното изкупуване на акции, сливания и придобивания и дълг, инвеститорите трябва да започнат да се чувстват малко по-загрижени.

Още новини от Икономика