• 5-те големи технологични проблема на Китай за 2022 г.

    5-те големи технологични проблема на Китай за 2022 г.

    Един поглед към основните проблеми, пред които ще се изправи китайския технологичен сектор.

    5-те големи технологични проблема на Китай за 2022 г.

    Технологичният сектор в Китай пое бурен ход през последната година, със затегнати регулации, милиарди долари, заличени от пазарната стойност на компаниите, и продължаващ натиск от Пекин за технологична самодостатъчност.

    Ето един поглед към основните проблеми и фокуси на китайския технологичен сектор в момента.

    1) Технологичните репресии на Китай
    През ноември 2020 г. първоначалното публично предлагане на финтех гиганта Ant Group, което би било световен рекорд, беше спряно.

    След това Пекин въведе множество нови правила в области от антитръстовите правила за интернет платформи и засилен закон за защита на данните. И гигантът за електронна търговия Alibaba, и фирмата за доставка на храни Meituan са изправени пред антитръстови глоби. Това натежа силно върху интернет имената на Китай. Например, акциите на Alibaba са намалели с 41% от началото на годината.

    2) Полупроводници
    Продължаващото технологично съперничество между САЩ и Китай добави спешност към натиска на Пекин за повишаване на самодостатъчността в различни сектори. Един от тях са полупроводниците, които са критични за всичко - от автомобили до мобилни телефони.

    Но Китай се бори да настигне САЩ и други страни и това се дължи на сложността на веригата за доставки на полупроводници, която е доминирана от чуждестранни компании.

    Добър пример е областта на производството на чипове. SMIC, който е най-големият производител на чипове по договор в Китай, изостава няколко години зад тайванската TSMC и южнокорейската Samsung. SMIC всъщност не е в състояние да произвежда най-новите авангардни чипове, необходими за водещи смартфони.

    Чуждестранните компании доминират над най-модерните инструменти и оборудване, необходими за производството на чипове от висок клас. Санкциите на САЩ отказаха достъп на Китай до някои от тези инструменти. Китайските компании не могат да се конкурират.

    3) „По-гранична“ технология
    Полупроводниковата индустрия е само една от многото индустрии, в които Китай се опитва да повиши авторитета си.

    В своя петгодишен план за развитие, 14-ият по рода си, публикуван по-рано тази година, Пекин заяви, че ще направи „разчитането и самоусъвършенстването на науката и технологиите в стратегически стълб за националното развитие“. Планът идентифицира области, които Пекин разглежда като „гранични технологии“ – изкуствен интелект (AI) и космически пътувания.

    Китай постигна забележителен напредък в космоса, включително изстрелването на собствена космическа станция. Той има амбиции да изпрати първата си мисия с екипаж на Марс през 2033 г. Когато става въпрос за изкуствен интелект, китайските технологични гиганти от Baidu до Tencent инвестират сериозно.

    4) Електрически превозни средства
    Друга област, на която Китай набляга - и която инвеститорите познават добре - са електрическите превозни средства. Индустрията е част от нейния стремеж за намаляване на емисиите и обещанието да стане въглеродно неутрална до 2060 г.

    В продължение на няколко години китайското правителство подкрепя разработването на така наречените нови енергийни превозни средства чрез субсидии и други благоприятни политики. Това доведе до навлизането на десетки хиляди компании в индустрията, въпреки че много от тях никога не са произвеждали нито един автомобил.

    Около 1,1 милиона електрически превозни средства са продадени през първата половина на тази година, почти толкова, колкото са били продадени през цялата 2020 г., според фирмата за пазарни проучвания Canalys. Китай е най-големият пазар на електрически превозни средства в света.

    Този растеж привлече много нови играчи с технологичен опит. Xiaomi, която е известна със смартфоните, очаква да произвежда масово свои собствени електрически превозни средства през първата половина на 2024 г., докато гигантът за търсене Baidu създаде собствен бизнес с електрически автомобили с китайския автомобилен производител Geely.

     

    технологии САЩ Китай Alibaba businessnews.bg

    Оценка на новината

    5.00