• Топ инвеститор на Tesla се обазалага, че летящите таксита са бъдещето

    Топ инвеститор на Tesla се обазалага, че летящите таксита са бъдещето

    Бали Гилфорд е придобил около 5 % участие в базираната в Мюнхен компания - Lilium

    Топ инвеститор на Tesla се обазалага, че летящите таксита са бъдещето

    Бейли Гифорд, инвеститор на Tesla, е инвестирал $ 35 милиона в Lilium - германски стартъп, който цели да се превърне в основен играч в новопоявилата се ниша на въздушните таксита.

    Миналата година  Lilium Jet  направи първия си полет на своя петместен електрически самолет - Lilium Jet. Превозното средство излита и се приземява вертикално, подобно на хеликоптер, но се задвижва от 36 електрически реактивни двигателя, поставени в два комплекта крила.

    Сега фирмата е осигурила над 1 милиард долара благодарение на разширяване на инвестиционния кръг от 240 милиона долара, обявен по-рано тази година, което го издига в редиците на европейските компании-еднорози. Baillie Gifford взе по-малко от 5% дял в Lilium.

    Новото финансиране налага инвестиции вLilium към над 375 милиона долара. Другите привърженици на компанията включват Tencent, Atomico, Freigeist и LGT.

    „Работа ден и нощ“

    Ремо Гербер, главният търговски директор на Lilium, заяви, че екипът му за първи път се срещна с Байли Гифорд преди повече от две години, но инвестиционният мениджър е сметнал, че е "малко рано" да подкрепи авиокосмическата фирма по това време. Той добави, че сега Бейли Гифорд има "убеденост" в траекторията на растеж на Лилиум.

    Компанията достигна крайъгълен камък през октомври, когато завърши първата фаза на тестване за прототипа Lilium Jet, който излетя и прелетя известно разстояние преди да кацне отново. Той планира да превърне превозното средство в завършен продукт, който може да вози хора на борда си в небето.

    "Това, което се случва на заден план включва 400 инженери, работещи ден и нощ, проектирайки всеки един компонент от този самолет", заяви Гербер пред CNBC в интервю. „Трябва да мислиш за всичко - от това как летиш до тялото, прозорците, вратите. Цялата работа се проектира от самото начало."

    Базираната в Единбург комания Байли Гифорд е вторият по големина акционер на Tesla, притежаващ 6,5% дял в компанията, следван от Capital World Investors, който притежава 5,8% дял.

    Други компании, подкрепени от Baillie Gifford, включват Amazon, Spotify, Airbnb и SpaceX.

    Изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск е най-големият акционер на компанията за електрически автомобили, притежаващ 18,5%. Мъск, чиято компания се надява да транспортира хора през така наречените „хиперлоуп“ тунели с ултрабързи скорости, изрази съмнение относно концепцията за летящи автомобили. Веднъж ги сравни с дронове, които са "1000 пъти по-големи и по-шумни."

    От научна фантастика към реалност

    Lilium е една от няколкото компании, които се стремят да превърнат в реалност летящите автомобили на научната фантастика в следващите години. Множеството конкуренти, от Uber до фирмата сънародник Volocopter, имат собствена технологията и се надпреварват да я развиват.

    Привличането на самолети за вертикално излитане и кацане е, заради това, че те са в състояние да излязат на небето и да кацнат отново в малко пространство, което ги прави идеални за натоварени градове. В случая на Lilium, компанията твърди, че превозното средство може да измине 300 километра за час след едно зареждане, като бързо намалява времето, необходимо за придвижване от един град в друг с кола или влак.

    За да придобие представа за цените, Lilium казва, че би начислила на клиентите около 70 долара за шестминутно пътуване от Манхатън до летище JFK. Фирмата планира в крайна сметка да пусне приложение, което ще позволи на потребителите да си повикат самолет, както биха направили такси в Uber. Търговските полети ще бъдат осъществявани от 2025 година.

    Гербер каза, че Lilium е имал вече "положителни дискусии" с регулаторите относно инфраструктурата, необходима за пускане на пазара на въздушно такси, и се надява да разкрие къде ще бъдат изградени първите летища на компанията и това е въпрос на "месеци", а не на години. Компанията претегля използването на съществуващите хеликоптери, както и развитието на нова инфраструктура.

    Подобно на други производители, пандемията на коронавирус също поставя предизвикателства пред Lilium, който се стреми да увеличи производствения капацитет на своите самолети.
    „Във фабриките нещата значително се забавят. Но Германия свърши доста добра работа за справяне с предизвикателствата “, каза Гербер.

    Той добави, че фирмата връща „критичен персонал“ във фабриката, като в същото време прилага всички необходими предпазни мерки: „Не искам да се преструвам, че сме в мащабни производствени операции“

    Като цяло обаче, Гербер казва, че 450-годишната работна сила на Lilium „се адаптира доста бързо към работа от разстояние“.

    компанията "Tesla" самолети коронавирус Илон Мъск летящи таксита

    Оценка на новината

    0